Biennal Ciutat i Ciència
#CiutatiCiència Ciutat i joc - Repensem l'espai públic amb Minecraft
Acerca de esta asamblea
La Biennal Ciutat i Ciència et convida a pensar, debatre i viure la ciència amb què enfrontarem els reptes d'aquest segle. Participa i fes teva la ciència!
El segle XXI se’ns presenta ple d’interrogants i incerteses. Cada cop més, necessitem incorporar la ciència en el debat ciutadà sobre com encarar aquest canvi d’època que vivim. L’actual crisi sanitària és una més de les grans qüestions que com a societat ens cal abordar, com ara l’emergència climàtica, el dret a la salut i l’alimentació, l’envelliment digne, la igualtat, la consciència i el nostre lloc a l’univers.
Davant tots aquests reptes, la ciència guanya rellevància en les nostres vides. Tant és així que la ciutadania, les arts i les humanitats són claus per trobar respostes i generar nou coneixement. Un coneixement obert i a l’abast de tothom, però que avança més de pressa que la capacitat de comprendre on són els seus límits ètics, socials, metodològics.
La Biennal Ciutat i Ciència et porta un munt de propostes per reflexionar el coneixement, llurs potencialitats i límits des de diversos punts de vista: els avenços que marquen el futur, les seves implicacions ètiques, l’estret vincle de la ciència amb l’art, la sociologia i la política, la igualtat de gènere, de drets i oportunitats, la sostenibilitat del planeta.
Aquí tens les que acollim al Canòdrom - Ateneu d'Innovació Digital i Democràtica!
CONVERSES | Serious games: política i acció social
A més d’entreteniment, el videojoc també genera debat i críticapolítica. Hi podem trobar denúncies d’abusos dels drets humans, crítiques de la gestió política i de determinades problemàtiques socials com la de les persones refugiades per la guerra. Són doncs una eina de conscienciació política a través de l’acció lúdica. Una de les línies d’aquest àmbit són els videojocs que fomenten la participació ciutadana, el que es coneix en l’àmbit acadèmic com el civic engagement. Un aspecte que fa del videojoc una eina de relació entre membres de diferents comunitats i de foment de la participació democràtica a través de tècniques com la ludificació. En parlarem el dimarts 8 de juny, de 17:30h a 18:30h.
CONVERSES | Identitats i gèneres en els videojocs
Els videojocs són un mirall de la nostra realitat social, també de la diversitat de gènere i les seves problemàtiques, tant o més complexes com les que vivim fora dels jocs. En les nostres interaccions socials a través dels jocs digitals utilitzem avatars que ens representen. Com són aquestes identitats múltiples que s’hi representen, quins rols de gènere assumim en els jocs i quines relacions i dependències generem en relació amb els nostres contextos vitals? En parlarem el dimarts 8 de juny, de 19:30h a 20:30h.
TALLER | Ciutat i joc - Repensem l'espai públic amb Minecraft
La ciutat, el territori i el seu desenvolupament són una font inesgotable d’inspiració i investigació per als videojocs. Des del vessant més històric en què es mostra el desenvolupament de les ciutats “citybuildings”, a les noves narratives digitals de pensament i planificació de les ciutats digitals,tant les seves comunitats i conflictivitats, com la sostenibilitat, a través del joc. Un exemple en seria Minecraft, com a forma de planificació i debat de les ciutats al servei de la ciutadania; o el projecte Playable City, per explorar noves formes de relació interciutadana en l’espai públic. Perquè la ciutat “smart” també ha de ser “jugable”.
Durant el taller, els assistents reimaginaran col·lectivament un espai públic del barri, pensant en clau de futur, mitjançant una dinàmica de co-creació. El segon dia del taller les idees sorgides es posaran en pràctica a través del videojoc de creació de móns Minecraft (o d'altres videojocs de construcció de ciutats), de manera que es puguin prototipar ràpidament les solucions plantejades.
Programa
- Dates: 9 i 10 de juny
- Lloc: Canòdrom - Ateneu d'Innovació Digital i Democràtica
- Aforament: entre 10-15 persones, 4 o 5 grups de 3-4 persones.
- Públic general, amb voluntat intergeneracional.
Dia 1 | 9 de juny de 2021 (16h a 20h)
- Introducció a la dinàmica de taller i presentació dels talleristes.
- Sessió introductòria sobre videojoc i ciutat: dels jocs city buildings a Minecraft o Playable City, el joc com a estratègia de mediació per repensar les ciutats.
- Introducció a la proposta de taller: projecció de futur sobre la ciutat de Barcelona, sobre el barri. Tècnica de co-disseny per a la planificació urbana i ús de l’espai públic.
- Breu parlament de responsable d’urbanisme (Xavier M.).
Dia 2 | 10 de juny de 2021 (16h a 20h)
- Introducció a Minecraft.
- Disseny de les propostes d’espai públic.
- Posada en comú dels resultats.
Dinamitzadors
- Marta Fernández (ES)
- Toni Roig (ES)
- José Miguel Tomasena (ES)
- Carles Sora (ES)
- Miguel Sánchez (ES)
Compartir: