Créixer entre pantalles?
Educació, tecnologies i democràcia
Ponents
Educadora social i psicopedagoga especialitzada en infants i adolescents en risc social. Compta amb més de 15 anys d'experiència en direcció de programes de transformació social des de l'educació, impulsant processos d'innovació, gestió del coneixement i desenvolupament organitzacional. Des des de 2022 forma part de la Fundació Bofill, on és la directora del programa Code Club.
Mare, mestra, pedagoga i professora universitària, apassionada per les relacions humanes. Treballa amb pares, mares, mestres, professores, directius i altres professionals de l'educació i l'atenció a les famílies. Ha format mestres en la relació amb les famílies dels alumnes i ha col·laborat en diversos programes de formació pares/escola. Ha impartit cursos i col·laborat amb diverses institucions públiques i privades. Autora de tres llibres i nombrosos articles en mitjans de comunicació. Llança la campanya #de0a3PantallesRES per prevenir l'addicció precoç a les pantalles.
També ha impartit cursos i formacions i ha col·laborat amb la Generalitat de Catalunya, fundacions, ajuntaments i institucions privades. Autora de tres llibres i nombrosos articles en mitjans de comunicació. Ha posat en marxa la campanya #de0a3Pantalles per sensibilitzar la societat i prevenir l’addicció precoç a les pantalles.
Carlos Bajo Erro (Pamplona,1978) és periodista i investigador social. Actualment, s'encarrega de la línia de treball en Justícia Digital d'Oxfam Intermón. Abans, durant més d'una dècada, havia col·laborat en diferents mitjans de comunicació en temes relacionats amb la seva especialització: l'ús de les TIC a l’Àfrica i els nous moviments ciutadans al continent, i havia prestat serveis de consultoria a organitzacions socials sobre estratègia digital a l’Àfrica. A més, imparteix docència en
una desena de màsters i postgraus d'universitats espanyoles. És llicenciat en Periodisme (UN), màster en Cultures i Desenvolupament a l’Àfrica (URV) i doctorant en Comunicació i Relacions Internacionals (URLl).
Psicòloga clínica de la Unitat de Conductes Addictives de l’Hospital Sant Joan de Déu de Barcelona. Membre del comitè d’experts de la plataforma de salut digital SOM 360 addiccions comportamentals. Membre del grup de treball de psicòlegs especialistes en addiccions comportamentals, i membre de l’equip redactor del comunicat dels professionals de la psicologia clínica especialitzats en addiccions comportamentals sobre l’ús de pantalles
Llicenciada en Economia i en Sociologia. Amb una llarga trajectòria a diferents administracions públiques actualment és cap del Servei de Salut Pública de la Diputació de Barcelona. Des d’aquest servei es dona suport als ajuntaments de la província de Barcelona en les polítiques locals de planificació, protecció i promoció de la salut.
FemBloc és la nova línia feminista d’atenció i suport davant les violències digitals. Es tracta d'una iniciativa per a la prevenció, detecció, atenció i reparació de les violències masclistes digitals, amb una perspectiva feminista i interseccional i en l’àmbit català.
L’impulsen Donestech, la asociación Cultural de Dones per a l’investigación i acció (ALIA), amb el suport del Departament de Feminismes de la Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Barcelona i el Ministerio de Igualdad del Govern d'Espanya.
Lidón Gasull és advocada especialitzada en drets humans, té un màster en polítiques públiques i socials i, actualment, és la directora de les Associacions Federades de Famílies d'Alumnes de Catalunya (aFFaC).
Biòloga amb un màster en comunicació científica i un altre en drets humans i ciutadania que fa nou anys que treballa en els camps de la ciència ciutadana, la participació ciutadana i la cocreació. Ha treballat a Barcelona i a Amsterdam per promoure el codisseny de ciutats més cuidadores, democràtiques i sostenibles emprant la tecnologia com a eina transformació social.
Actualment, treballa a l’àrea de participació i innovació social digital de la cooperativa Colectic SCCL i forma part de l’Oficina Tècnica del Canòdrom - Ateneu d’Innovació Digital i Democràtica de Barcelona com a tècnica de participació.
Sòcia fundadora de Som Connexió, cooperativa que ofereix una alternativa de consum en el camp de les telecomunicacions. Dins de l’equip tècnic, desenvolupa tasques de coordinació i promoció. Psicòloga social, va ser docent a la UOC i a la UAB.
Co-coordinadora de l’Oficina Tècnica del Canòdrom – Ateneu d’Innovació Digital i Democràtica. Formada en el camp de les Belles Arts i la Comunicació Audiovisual, s’ha desenvolupat professionalment com a tècnica informàtica especialitzada en projectes que incorporen les tecnologies amb l’objectiu de millorar el nostre món. Sòcia de Colectic, cooperativa sense ànim de lucre que impulsa projectes tecnològics com a valors de responsabilitat social. Treballant per una tecnologia oberta, lliure, feminista i reciclable.
Llicenciada en Ciències Polítiques i de l'Administració i Màster en Participació i Polítiques Locals. Investigadora especialitzada en les bretxes digitals i autora de diversos estudis sobre la temàtica. Actualment, és coordinadora de projectes a l'àrea de Tecnologies digitals de la Fundació Ferrer i Guàrdia on desenvolupa projectes de planificació estratègica i de recerca. Aquestes investigacions es focalitzen, principalment, en l'àmbit de les desigualtats sociodigitals i els impactes de la transformació digital, l'educació i la infància i l'adolescència.
Directora de teatre, dramaturga, estratega tecnopolítica, activista i docent. El 2017 la revista Rolling Stone va triar-la com una de les 25 persones que estan donant forma al futur.
Des del 2018 dissenya i co-dirigeix el Curs de Postgrau en Tecnopolítica i Drets en l’Era Digital. És fundadora de Xnet - Institut per a la digitalització democràtica, una xarxa d’especialistes i activistes que proposa solucions avançades en diferents camps relacionats amb els drets digitals i l’actualització de la democràcia al segle XXI.
La feina de Susanna Tesconi s'inspira en la interacció entre les persones i la tecnologia en contextos d'aprenentatge experiencial. Després de llicenciar-se en Filosofia del Llenguatge (Università degli Studi di Pisa, Itàlia), treballa com a mestra d'escola primària des de 1999 fins al 2007, on va tenir l'oportunitat de participar activament en la primera implementació massiva de les TIC a l'educació obligatòria, experimentant de primera mà totes les tensions i els beneficis que aquesta situació única presentava per als docents. Aquest va ser el punt de partida de la pràctica reflexiva que es va convertir en el seu principal interès d'investigació: el codisseny d'entorns d'aprenentatge rics en tecnologia creativa com a eina per a la formació docent.
Actualment, és professora de la Universitat Oberta de Catalunya, membre del grup de recerca Mussol i la seva activitat investigadora se centra en l'estudi de les arts, del disseny, del pensament filosòfic i tecnocientífic contemporani des d'una perspectiva que integra la pràctica educativa i el disseny d'entorns d'aprenentatge amb la producció de reflexió teòrica. Els seus interessos principals estan vinculats a la generació d'entorns i artefactes educatius que, des d'un enfocament socioconstructivista, permeten explorar el potencial educatiu de les relacions entre àmbits disciplinaris.
És mare de dos fills, amb edats de 5 i 7 anys i portaveu de la Iniciativa Adolescencia libre de móvil, agrupació de famílies preocupades per la tendència social de lliurar un dispositiu telèfon mòbil intel·ligent als adolescents a la seva entrada a l’institut (12 anys) i que demanen mesures socials i polítiques per endarrerir aquesta entrega (almenys 16 anys). Llicenciada en Psicologia per la Universidad Autónoma de Madrid, amb formació en Teràpia Sistèmica Familiar, ha dedicat la seva carrera a l'orientació professional i educativa, col·laborant amb ajuntaments i el Departament d'Ensenyament. En el desenvolupament de la seva professió, identifica competències i objectius per al desenvolupament personal, especialitzant-se en joves i adults.
Professor de tecnologia a l'educació secundària. Postgrau en animació telemàtica i formació en xarxa. Ha treballat en el Departament d'Educació en el programa de formació del professorat en pràctica reflexiva i en el Consorci d'Educació de Barcelona com a referent territorial de Cultura Digital. Col.labora amb diverses institucions i universitats en activitats de formació del professorat relacionades amb les tecnologies digitals i les disciplines STEAM. També participa en projectes comunitaris que apropen les tecnologies digitals a la ciutadania.
Llicenciada en Psicologia i comunicació audiovisual i postgrau en Innovació Social Digital. Més de 16 anys dedicada a la comunicació, la tecnologia, la formació i la innovació. Actualment sòcia de la cooperativa Colectic SCCL com a responsable de gestió de persones, i coordinadora de l’Oficina Tècnica del Canòdrom - Ateneu d’Innovació digital i democràtica de Barcelona. Al llarg dels anys ha col·laborat amb l’IMEB, i el Departament d’Educació, així com en el disseny de propostes pedagògiques a través de la tecnologia en l’àmbit social i de l’educació no reglada en projectes d’àmbit català i europeu. Ha treballat sobretot en línies de reducció de les bretxes digitals, innovació social i metodologies innovadores.