L'Ateneu
L'Ateneu d'Innovació Digital i Democràtica
Canvis a "Cicle de cinema documental Hedy Lamarr 2022"
Descripció (Català)
-
-
Cinema, ciència, tecnologia i feminismes es donen la mà al Cicle de cinema documental Hedy Lamarr 2022, que tindrà lloc al Canòdrom – Ateneu d’Innovació Democràtica durant el mes de juny. En aquesta segona edició posem el focus en el llegat invisible de les dones al llarg de la història: des d’aquelles que han fet grans contribucions al progrés de la ciència i la tecnologia fins a les que pateixen la crueltat del capitalisme tecnològic.
Ursula K. Le Guin i Donna Haraway donen nom a dues de les sales del Canòdrom. Però qui són? En quin camp van destacar? Per què els seus noms no apareixen en els grans llibres de la història i el progrés? El Cicle de cinema documental Hedy Lamarr 2022 recupera i visibilitza aquestes dues dones autores d’obres referents com La mà esquerra de la foscor i El manifest cíborg, respectivament.
Però la història no és només injusta amb les dones creadores. Ho és també amb l’economia reproductiva, aquella que sosté la vida, que desenvolupen majoritàriament les dones i que és invisible als ulls del capitalisme i el poder. La classe treballadora és protagonista d’Ascension, un documental observacional sobre la precarietat, l’ascens social, el progrés, el treball industrial i el conflicte entre vida i capitalisme tecnològic.
No us perdeu aquest cicle de tres projeccions!
DIJOUS 2 DE JUNY A LES 21.30 H: Worlds of Ursula K. Le Guin
Arwen Curry, Estats Units, 2018. 66’. Estats Units, 2 6’. VOSE.
Produït amb la participació d’Ursula K. Le Guin en el transcurs d’una dècada, aquest documental explora la fascinant vida i el llegat d’aquesta autora.
Ursula K. Le Guin va començar a escriure ciència-ficció i fantasia, dos gèneres menystinguts per la crítica de l’època i concebuts com a masculins. Va desbordar els cànons d’aquests gèneres amb una extensa obra que inclou clàssics com La mà esquerra de la foscor, que ens situa en un planeta ambisexual on els habitants adapten el seu sexe als seus desitjos; o Els desposseïts, una crítica feroç al capitalisme.
Worlds of Ursula K. Le Guin és un viatge íntim per la vida de l’escriptora i dels seus mons, reals i fantàstics, que s’articula a través d’animacions fascinants i de reflexions de figures literàries com Margaret Atwood, Neil Gaiman, David Mitchell o Michael Chabon.
DIVENDRES 10 DE JUNY A LES 21.30 H: Donna Haraway: Story Telling for Earthly Survival
Fabrizio Terranova, Bèlgica, 2016. 81′. VOSC.
Donna Haraway desplega, en aquest retrat audiovisual, els seus talents de narradora rebel i de configuradora d’un univers esperançador (a l’era dels desastres mediambientals, humans, sociopolítics i econòmics) ple de criatures transfuturistes i contes contra la colonització i el capitalisme i per a la resistència.
El documentalista Fabrizio Terranova, instal·lat a casa de Haraway, a California, durant unes setmanes, juga amb la sensibilitat darrera de les explicacions i la vida de la filòsofa donant per resultat un rar, bell i original retrat d’una de les intel·lectuals més lúcides de la nostra contemporaneïtat.
DIVENDRES 17 DE JUNY A LES 21.30 H: Ascension
Jessica Kingdon, Estats Units, 2021, 97’. VOSC.
Una esgarrifosa radiografia de la societat xinesa actual, que prioritza la productivitat i la innovació per sobre de tota la resta. Nominada al Premi a millor documental als Oscar, el Independent Spirit Awards, els Gotham Awards i el sindicat de Directors i doblement premiada a Tribeca, la pel·lícula de Jessica Kingdom funciona com un aparador. Sense judicis previs ni entrevistes personalitzades, Ascension mostra el dia a dia del país sobreplobat en la seva vessant, contradictòriament, més deshumanitzada i mecanitzada.
Fàbriques de nines inflables que es converteixen en autèntics abocadors de plàstic, congressos de rentada de cervell per aprendre a comportar-se com una senyora “de bé”, una idealització obsessiva de la vida occidental “de pel·lícula”… Ascension és aterridora i implacable. Una bofetada de realitat.
-
+
Cinema, ciència, tecnologia i feminismes es donen la mà al Cicle de cinema documental Hedy Lamarr 2022, que tindrà lloc al Canòdrom – Ateneu d’Innovació Democràtica durant el mes de juny. En aquesta segona edició posem el focus en el llegat invisible de les dones al llarg de la història: des d’aquelles que han fet grans contribucions al progrés de la ciència i la tecnologia fins a les que pateixen la crueltat del capitalisme tecnològic.
Ursula K. Le Guin i Donna Haraway donen nom a dues de les sales del Canòdrom. Però qui són? En quin camp van destacar? Per què els seus noms no apareixen en els grans llibres de la història i el progrés? El Cicle de cinema documental Hedy Lamarr 2022 recupera i visibilitza aquestes dues dones autores d’obres referents com La mà esquerra de la foscor i El manifest cíborg, respectivament.
Però la història no és només injusta amb les dones creadores. Ho és també amb l’economia reproductiva, aquella que sosté la vida, que desenvolupen majoritàriament les dones i que és invisible als ulls del capitalisme i el poder. La classe treballadora és protagonista d’Ascension, un documental observacional sobre la precarietat, l’ascens social, el progrés, el treball industrial i el conflicte entre vida i capitalisme tecnològic.
No us perdeu aquest cicle de tres projeccions!
DIJOUS 2 DE JUNY A LES 21.30 H: Worlds of Ursula K. Le Guin
Arwen Curry, Estats Units, 2018. 66’. Estats Units, 2 6’. VOSE.
Produït amb la participació d’Ursula K. Le Guin en el transcurs d’una dècada, aquest documental explora la fascinant vida i el llegat d’aquesta autora.
Ursula K. Le Guin va començar a escriure ciència-ficció i fantasia, dos gèneres menystinguts per la crítica de l’època i concebuts com a masculins. Va desbordar els cànons d’aquests gèneres amb una extensa obra que inclou clàssics com La mà esquerra de la foscor, que ens situa en un planeta ambisexual on els habitants adapten el seu sexe als seus desitjos; o Els desposseïts, una crítica feroç al capitalisme.
Worlds of Ursula K. Le Guin és un viatge íntim per la vida de l’escriptora i dels seus mons, reals i fantàstics, que s’articula a través d’animacions fascinants i de reflexions de figures literàries com Margaret Atwood, Neil Gaiman, David Mitchell o Michael Chabon.
DIVENDRES 10 DE JUNY A LES 21.30 H: Donna Haraway: Story Telling for Earthly Survival
Fabrizio Terranova, Bèlgica, 2016. 81′. VOSC.
Donna Haraway desplega, en aquest retrat audiovisual, els seus talents de narradora rebel i de configuradora d’un univers esperançador (a l’era dels desastres mediambientals, humans, sociopolítics i econòmics) ple de criatures transfuturistes i contes contra la colonització i el capitalisme i per a la resistència.
El documentalista Fabrizio Terranova, instal·lat a casa de Haraway, a California, durant unes setmanes, juga amb la sensibilitat darrera de les explicacions i la vida de la filòsofa donant per resultat un rar, bell i original retrat d’una de les intel·lectuals més lúcides de la nostra contemporaneïtat.
DIVENDRES 17 DE JUNY A LES 21.30 H: Ascension
Jessica Kingdon, Estats Units, 2021, 97’. VOSC.
Una esgarrifosa radiografia de la societat xinesa actual, que prioritza la productivitat i la innovació per sobre de tota la resta. Nominada al Premi a millor documental als Oscar, el Independent Spirit Awards, els Gotham Awards i el sindicat de Directors i doblement premiada a Tribeca, la pel·lícula de Jessica Kingdom funciona com un aparador. Sense judicis previs ni entrevistes personalitzades, Ascension mostra el dia a dia del país sobreplobat en la seva vessant, contradictòriament, més deshumanitzada i mecanitzada.
Fàbriques de nines inflables que es converteixen en autèntics abocadors de plàstic, congressos de rentada de cervell per aprendre a comportar-se com una senyora “de bé”, una idealització obsessiva de la vida occidental “de pel·lícula”… Ascension és aterridora i implacable. Una bofetada de realitat.
Descripció (Castellano)
-
-
Cine, ciencia y tecnología se dan la mano en el ciclo de cine documental Hedy Lamarr del Canòdrom.
Nueva edición dedicada reivindicar las contribuciones de 14 mujeres que dan nombre a los espacios del Canòdrom. Desde campos como el pensamiento, la literatura de ciencia ficción, la ciencia o la tecnología han ayudado a que las personas lleguemos hasta donde estamos hoy, a pesar de pasar desapercibidas en muchas ocasiones.
Canódromo es Ursula K. Le Guin, Top Secret Rosies, bell hooks, Hipatia de Alejandría, Angela Ruiz Robles, Margarita Salas, Kamal Ramadive, Wangari Muta Maathai, Idelisa Bonnelly, Mujer Haraway, María Teresa Ruiz, Ada Lovelace, Malala Yousafi así como la actriz, productora y precursora del Wi-Fi que da nombre al ciclo, Hedy Lamarr.
No se pierdan este ciclo de tres proyecciones donde repasaremos algunos de los mejores documentales que se han hecho sobre las grandes referentes de la historia de la ciencia y la tecnología, para que inspiren a crear nuevos futuros. -
+
Cine, ciencia, tecnología y feminismos se dan la mano al Ciclo de cine documental Hedy Lamarr 2022, que tendrá lugar al Canòdrom – Ateneo de Innovación Democrática durante el mes de junio. En esta segunda edición ponemos el foco en el legado invisible de las mujeres a lo largo de la historia: desde aquellas que han hecho grandes contribuciones al progreso de la ciencia y la tecnología hasta las que sufren la crueldad del capitalismo tecnológico.
Ursula K. Le Guin y Donna Haraway dan nombre a dos de las salas del Canódromo. Pero quién son? En qué campo destacaron? Por qué sus nombres no aparecen en los grandes libros de la historia y el progreso? El Ciclo de cine documental Hedy Lamarr 2022 recupera y visibiliza estas dos mujeres autoras de obras referentes como La mano izquierda de la oscuridad y El manifiesto cíborg, respectivamente.
Pero la historia no es solo injusta con las mujeres creadoras. Lo es también con la economía reproductiva, aquella que sostiene la vida, que desarrollan mayoritariamente las mujeres y que es invisible en los ojos del capitalismo y el poder. La clase trabajadora es protagonista de Ascension, un documental observacional sobre la precariedad, el ascenso social, el progreso, el trabajo industrial y el conflicto entre vida y capitalismo tecnológico.
No os perdáis este ciclo de tres proyecciones!JUEVES 2 DE JUNIO A LAS 21.30 H: Worlds of Ursula K. Le Guin
Arwen Curry, Estats Units, 2018. 66’. VOSE.
Producido con la participación de Ursula K. Le Guin en el transcurso de una década, este documental explora la fascinante vida y el legado de esta autora.
Ursula K. Le Guin empezó a escribir ciencia ficción y fantasía, dos géneros menospreciados por la crítica de la época y concebidos como masculinos. Desbordó los cánones de estos géneros con una extensa obra que incluye a clásicos como La mano izquierda de la oscuridad, que nos sitúa en un planeta ambisexual donde los habitantes adaptan su sexo a sus deseos; o Los desposeídos, una crítica feroz al capitalismo.
Los mundos de Ursula K. Le Guin es un viaje íntimo por la vida de la escritora y de sus mundos, reales y fantásticos, que se articula a través de animaciones fascinantes y de reflexiones de figuras literarias como Margaret Atwood, Neil Gaimán, David Mitchell o Michael Chabon.VIERNES 10 DE JUNIO A LAS 21.30 H: Donna Haraway: Story Telling for Earthly Survival
Fabrizio Terranova, Bélgica, 2016. 81′. VOSC.
Donna Haraway despliega, en este retrato audiovisual, sus talentos de narradora rebelde y configuradora de un universo esperanzador (en la era de los desastres medioambientales, humanos, sociopolíticos y económicos) lleno de criaturas transfuturistas y cuentos contra la colonización y el capitalismo y para la resistencia.
El documentalista Fabrizio Terranova, instalado en casa de Haraway, en California, durante unas semanas, juega con la sensibilidad detrás de las explicaciones y la vida de la filósofa dando por resultado un raro, bello y original retrato de una de las más lúcidas de nuestra contemporaneidad.
VIERNES 17 DE JUNIO A LAS 21.30 H: Ascension
Jessica Kingdon, Estados Unidos, 2021, 97’. VOSC.
Una escalofriante radiografía de la sociedad china actual, que prioriza la productividad y la innovación por encima de todo lo demás. Nominada al Premio a mejor documental a los Oscar, el Independent Spirit Awards, los Gotham Awards y el sindicato de Directores y doblemente premiada en Tribeca, la película de Jessica Kingdom funciona como un escaparate. Sin juicios previos ni entrevistas personalizadas, Ascension muestra el día a día del país sobreplobado en su vertiente, contradictoriamente, más deshumanizada y mecanizada.
Fábricas de muñecas hinchables que se convierten en auténticos vertederos de plástico, congresos de lavado de cerebro para aprender a comportarse como una señora “de bien”, una idealización obsesiva de la vida occidental “de película”… Ascension es aterradora y implacable. Una bofetada de realidad.