Créixer entre pantalles?
Educació, tecnologies i democràcia
Programa
1️⃣ Quin model tecnològic hi ha darrere de l'actual situació?
Avui dia els dispositius digitals estan al centre de les activitats quotidianes. La infància i l’adolescència, com etapes vitals de desenvolupament i formació personal, són especialment sensibles a l’hora d’incloure les tecnologies digitals. Com s’està fent? Com s’articula la interacció que fan amb les pantalles? Quin impacte té aquesta relació?
Ens plantegem com aquestes qüestions responen a un model tecnològic global, on hi ha agents amb una gran capacitat de decisió, administracions públiques amb recursos i capacitat d'incidència i una ciutadania preocupada i cada cop més organitzada que vol decidir com les tecnologies entren a la vida de les seves filles i fills. En aquesta primera sessió del cicle «Créixer entre pantalles? Educació, tecnologies i democràcia» compartirem espai amb Tamara Fernández, de la Plataforma Adolescència lliure de Mòbils de Poblenou, Mercè Botella de Som Connexió, Sandra Gómez de la Fundació Ferrer i Guàrdia i amb la iniciativa Fembloc. Entre totes compartirem coneixements i experiències per entendre i endinsar-nos en aquesta convivència complexa.
📺 Recupera aquí la sessió
2️⃣ Quins impactes té aquest per la salut de les persones en creixement?
Cada vegada més professionals dels àmbits mèdic, psicològic i educatiu ens alerten sobre els possibles riscos d’una exposició inadequada dels infants i adolescents a les pantalles. A la segona sessió del cicle «Créixer entre pantalles? Educació, tecnologies i democràcia» reflexionarem sobre com han evolucionat els hàbits de consum digital dels i de les més joves identificant senyals d’alarma d’un mal ús de les tecnologies digitals. A més, parlarem sobre bones pràctiques de salut digital en persones en època de creixement. Per fer-ho, conversarem amb persones expertes i grups de recerca que treballen per millorar el benestar digital dels i de les més joves. Comptarem amb l'Anna Ramis, mare, mestra, pedagoga i professora universitària, l'Elena Flores Márquez, psicòloga clínica de la Unitat de Conductes Addictives de l’Hospital Sant Joan de Déu i l'Elisenda Noguera Guillamet, cap del Servei de Salut Pública de la Diputació de Barcelona.
3️⃣ Com s'inclou el model de digitalització en les escoles?
Una de les inquietuds que moltes famílies tenen neix del desconeixement de què està succeint amb les pantalles a les aules. Encara que el Pla de Digitalització del centre ofereix directrius bàsiques, en la vida quotidiana, el professorat i el personal de reforç es troben amb aquest desafiament. ¿Com ho aborden?
Enmig d'un debat cada cop més present sobre la conveniència de la digitalització a l'aula, en la tercera sessió del cicle «Créixer entre pantalles? Educació, tecnologies i democràcia», reflexionarem sobre els reptes d'aquesta transformació i identificarem formats que siguin transformadors i inclusius. Partint d'una perspectiva democràtica i amb un enfocament crític, mantindrem converses amb experts que han analitzat durant anys l'impacte de la digitalització a les aules i explorarem eines (tant digitals com analògiques) que respectin els drets digitals dels menors.
4️⃣ Ens permet esborrar desigualtats o ens està portant a consolidar una bretxa digital?
L'escola exerceix un paper crucial com a agent democratitzador en la nostra societat. Amb aquesta perspectiva, des de les seves aules es treballa en el desenvolupament de competències digitals bàsiques des de primària, amb l'objectiu concret de garantir una implementació equitativa sense excloure cap persona. Però, quin impacte tenen aquestes competències més enllà del seu assoliment? Estem promovent-les de manera uniforme?
A la quarta sessió del cicle «Créixer entre pantalles?», analitzarem l'impacte de les desigualtats socio-digitals en els drets dels infants i adolescents. A més, presentarem projectes actuals que s'han compromès a lluitar contra aquestes desigualtats. Aquesta sessió proporcionarà una oportunitat per reflexionar de manera conjunta sobre aquests aspectes rellevants en un context professional i col·laboratiu. Compartirem espai amb Sandra Gómez, investigadora de la Fundació Ferrer i Guàrdia, Carlos Bajo, periodista i investigador social a Oxfam Intermón, Agnès Pàmies, directora del programa Code Club de la Fundació Bofill, i Lidón Gasull, advocada i directora de les Associacions Federades de Famílies d'Alumnes de Catalunya (aFFaC).
5️⃣ Què n'opinen les i els protagonistes?
Quin impacte tenen les pantalles en la vida dels i les joves? Al cicle «Créixer entre pantalles?» del Canòdrom hem explicat críticament els models de digitalització i la seva relació amb la infància i l'adolescència. Ja hem escoltat les persones adultes, però que n’opinen les protagonistes? L’alumnat de tercer de l'ESO de l’Institut Alzina del Congrés i els Indians presenta les conclusions a les quals han arribat després d’un procés d’investigació sobre les temàtiques de «Créixer entre pantalles?». Cinc grups d’alumnes exposen els resultats en format de pòsters científics al Canòdrom.
La presentació de la recerca de l’alumnat de l’Institut Alzina correspon a l’última sessió del cicle del Canòdrom. Si t'interessa assistir, escriu un correu a activitats@canodrom.barcelona.
En el cas que no hi pugueu assistir, els pòsters científics estaran disponibles fins al 14 de juny a les Grades del Canòdrom.
Organitza: Canòdrom amb la col·laboració de l’Institut Alzina.